Den gode samtale og konflikthåndtering

I den gode samtale med borgeren er kontakten mellem jer respektfuld, nærværende og lyttende. I dette fællesskab kan I få nye løsninger i spil og sætte fokus på et fremadrettet perspektiv for borgeren. Formålet med dette kursus er at give dig inspiration og værktøjer til at fastholde en anerkendende og involverende dialog. Med denne tilgang kan du også undgå, afvæbne eller håndtere nogle af de konflikter, som kan opstå i samtalen med borgeren.

Kurset er for dig, der dagligt er i kontakt med borgere enten ved møder eller på telefonen og som gerne vil udvikle dine samtalekompetencer.

På kurset arbejder vi med:

  • Relationer og roller i den gode samtale
  • Samtalens fem niveauer – håndtering af intimitet og distance
  • Relationsopbyggende kommunikation – fra tanke til ord
  • Konflikter som grundvilkår – myndighed og autoritet i samtalen
  • Triggere og reaktionsmønstre i konflikter – forsvar, undvigelse eller dialog
  • Kommunikation i konflikter – op- og nedtrappende kommunikation

Efter kurset har du:

  • En øget forståelse og bevidsthed om håndtering af egen rolle i samtaler med borgere
  • Inspiration til at veksle mellem intimitet og distance i samtalerelationen
  • Øget bevidsthed om egne tolkninger og reaktioner i borgersamtalen
  • Metoder til at nedtrappe konflikter

Kurset veksler oplæg, diskussion og øvelser/opgaver.

Underviser

Lene Møller Christensen, cand. psych., aut.

Tid og sted

KL. 9-16

12. marts 2020, Quality Hotel i Høje Taastrup
19. marts 2020, Hotel Hedegaarden i Vejle

Max. antal deltagere: 12.

Pris

2.795 kr. plus moms